Weg met het Marketing Budget!

0
442

Met marketing investeer je in nieuwe klanten. Op één of andere manier wordt dat vaak vergeten. In de praktijk is marketing vooral gericht op branding, naamsbekendheid of likes op Facebook. Handig, want zo hoeven marketeers nauwelijks verantwoording af te leggen.

Hoewel ze het niet zullen zeggen, komt het marketingbeleid van de meeste bedrijven hierop neer: ‘Half of my marketing budget is wasted, but I don’t know which half.’ Omdat de resultaten vaak niet of nauwelijks meetbaar zijn, wordt er veel geld verspild en hoeft daar nauwelijks verantwoording over te worden afgelegd. Marketing draait veelal niet om resultaat, maar om branding. En in die spaarzame gevallen waarin het wél op resultaat is gericht, wordt dat resultaat niet gemeten, of ís het niet te meten.

Geen gezellige avond
Dat is precies de reden waarom marketingbudgetten bestaan. Een budget stel je in voor activiteiten waarvan je niet weet of ze wat gaan opleveren, of wanneer je redelijkerwijs verwacht er geld op te verliezen. Neem een avondje naar het casino: de kans is groot dat je verliest en dus is het verstandig om met uw partner een budget af te spreken. Maar dan heb je tenminste nog een gezellige avond.

Marketing is geen avondje uit, maar een bloedserieuze aangelegenheid. De toekomst van uw bedrijf hangt ervan af. U doet er daarom goed aan, als u dan toch een marketingbudget hanteert, dit onmiddellijk op nul euro te zetten. Als je de effecten niet kunt weten of meten, moet je er mee stoppen.

Wetenschap
Als direct mail íets is, dan is het meetbaar. Daarnaast is het schaalbaar en resultaatgericht. Aan alle knoppen valt te draaien en je bent zelf verantwoordelijk voor de resultaten. Wie is je doelgroep? Hoe ga je ze aanschrijven? Welke postcard of brief gebruik je? Hoeveel verstuur je ervan? Hoeveel reminders, en via welke weg? Welk aanbod heb je? Al deze zaken zijn bij een direct marketingcampagne te personaliseren. U kunt honderd mailingen sturen of honderdduizend. Zodra de campagne gaat lopen, zijn de resultaten minutieus en realtime te volgen: wie bezoeken de landingspagina? Wie vraagt er meer informatie aan? Wie schrijft zich in?

Op basis van deze informatie wordt een DM-campagne aangescherpt. Natuurlijk betaal je in
het begin wat leergeld, maar als je ziet dat een bepaald aanbod 0,2 procent meer respons oplevert, of een andere kleur of woordkeuze een toename van 0,3 procent, ga je er plezier in krijgen. Want zo’n kleine toename komt bij een mailing van duizend stuks al snel neer op (tien)duizenden euro’s aan extra omzet.

Na verloop van tijd is het geen gokken of proberen meer, maar wordt het wetenschap. Vooraf kun je dan met minimale afwijking weten wat het resultaat zal zijn. Als je zeker weet dat die ene euro je er drie gaat opleveren, is het krankzinnig om een maximale investering van vijf euro aan te houden. Dus: weg met dat marketingbudget en kies voor meetbaar resultaat met direct mail. Verantwoording afleggen over de marketinggelden was nog nooit zo leuk.

 

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here