Er moet verantwoording zijn

0
636

Wat doen úw marketingeuro’s nadat ze de deur uit zijn gegaan?

Als u merkt dat een medewerker slordig is in zijn werk, opdrachten niet tijdig afrondt en afspraken vergeet, dan wordt het geen gezellig beoordelingsgesprek. U betaalt ervoor, dus u wilt resultaat. Waarom controleren we onze marketingeuro’s niet op dezelfde manier?

Neem uzelf het volgende voor: ik geef voortaan geen enkele – nee, geen enkele – euro meer uit aan marketing waarvan het resultaat niet duidelijk is. Bij geen enkel bedrijf klotst het geld zó tegen de plinten dat het laconiek kan doen over verloren marketingeuro’s. Er moeten doelen zijn, meetbare doelen. Pas als ze meetbaar zijn kan er verantwoording worden afgelegd over het geld dat eraan is besteed.

Ingewikkeld!
Meten dus – alles. En dan niet alleen: advertentie A heeft 1.000 euro opgeleverd en advertentie B 2.000 dus is advertentie B effectiever. Zo gaat het bij de meeste bedrijven, maar dat is te simpel. Want de klanten van advertentie A geven over de volgende zes maanden gemiddeld 1.200 euro uit en de klanten van advertentie B maar 500. En misschien dat 20 procent van de klanten van advertentie A wel reclame voor u maakt, terwijl dit percentage bij advertentie B slechts op 10 procent ligt.

Ja, klinkt het dan vaak, dat allemaal bijhouden is moeilijk en ingewikkeld. En uw marketingmedewerkers sluiten zich daar maar wat graag bij aan. Natuurlijk halen zij regelmatig nieuwe klanten en geld voor u binnen, maar als alles wordt gemeten, voelen ze de bui al hangen. Pas dan blijkt hoeveel tijd en geld er ook verloren gaat aan nutteloze marketingactiviteiten. Dus denk na, ga met een ICT-bedrijf om tafel en zet een systeem op waarin alle uitgegeven euro’s worden gevolgd. Elke euro die bij u de deur uitgaat, moet meer euro’s mee terug naar huis brengen – de essentie van marketing.

Bijkomend voordeel van alle resultaten inzichtelijk maken is dat marketingmedewerkers meer op hun tellen zullen gaan passen. Ze worden kritischer in waar ze geld aan spenderen. Een systeem dat alle uitgaven en resultaten bijhoudt, leidt niet alleen tot betere resultaten, maar ook tot lagere kosten. Geld wordt efficiënter uitgegeven.

Toeval?
Als je vroeger een sigarenwinkel had, was het maar gissen waar die klanten vandaan kwamen. Reageerden ze op het nieuwe stoepbord, de advertentie in het lokale krantje of was die plotselinge toeloop op vrijdagmiddag een toevallige samenloop van omstandigheden? Tegenwoordig hoeven we niet meer te gissen. Aan elk aanbod (of dat nu online of offline is) kunnen we unieke codes en landingspagina’s hangen. Uniek per aanbod, of zelfs per persoon via een persoonlijk URL.

Om de juiste keuzes te maken en succesvol te zijn, moet je alle feiten kennen. Daarom: er moet verantwoording zijn. De kosten moeten omlaag en de opbrengsten omhoog. Speur ze op, die zwarte gaten bestaan in uw organisatie, en elimineer ze met gerichte, meetbare en resultaatgerichte marketingcampagnes. Omdat elke euro telt.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here